Retezat climbing - ghid online

Creasta Vestică

Tipul traseului: căţărare alpină

Premiera: ?

Grad UIAA: V (predominant III-IV)

Lungimi de coardă: 8 (350 m)

Durata traseului: 7 h

Clasificare:

Tip de asigurări:

protectii mobile

Poze cu traseul

Acces

Traseul este situat în peretele NV al Vârfului Retezat, în stânga traseului Umărul Vestic. Urmăreşte creasta cea mai pronunțată din partea central-vestică a peretele. Este un traseu ușor tehnic, neamenajat și foarte lung. Are un piton în prima lungime și încă unul, în mijlocul unei plăci, în lungimea a cincea.

Accesul optim se face din Râuşor, pe poteca turistică ce urcă la Lacul Ştevia (3.5 - 4 ore). Cel mai apropiat refugiu este Refugiul Condor (1770 m), situat pe Valea Ştevia.

Timp de acces de la Refugiul Condor: 2 h

Descriere

Creasta Vestică e un traseu puțin dificil tehnic, având în cea mai mare parte pasaje până în gradul III-IV, cu vreo 2-3 pași puțin mai tehnici (gradul V UIAA). Nu trebuie subestimată însă lungimea lui, avand în jur de 350 m diferență de nivel și asta în condițiile în care traseul începe după ce am parcurs cam o treime din înălțimea peretelui nordic pe iarbă.

Traseul se poate parcurge din 8 lungimi de coarda, aproape toate lungimi întinse de 60 m. Există plasamente suficiente pentru anouri şi asigurari mobile pe toată lungimea traseului. Chiar daca e un traseu de creastă, există cateva locuri cu probleme de orientare. Primul ar fi chiar intrarea în traseu, greu de recunoscut la fața locului, daca nu ne luam cateva repere mai de jos, de la lac.

Prima lungime merge diagonal stânga peste niște plăci întrerupte de perne de iarbă, apoi cotește diagonal dreapta spre linia crestei. La vreo 15-20 m de startul lungimii există un piton si o cordelină ce au folosite într-o noapte la retragerea în rapel din traseul Dinți de lapte. Următoarele 2 lungimi sunt înierbate, pe linia crestei. Lungimea a patra atinge creasta stâncoasă din a doua jumătate a traseului și continuă pe linia ei.

La finalul lungimii patru, direcția de urmat nu e foarte clară. Creasta e întreruptă de un mic perete cu brâne de iarbă în partea inferioară. Lungimea a cincea cotește oblic dreapta, vizând extremitatea dreaptă a peretelui menționat. Lungimea a șasea escaladează creasta din dreapta peretelui și revine apoi spre stânga. Urmatoarele două lungimi sunt clare și frumoase, exclusiv pe stancă. Atenție totuși la blocurile mari și instabile (unele) cladite unele peste altele.

Traseul se sfârşeste chiar pe Vârful Retezat.

Retragere

Se coboară pe poteca turistică spre N, pe Culmea Lolaia, apoi la Lacul Ștevia.

Echipament

• • traseul se poate cățăra în bocanci, nu e nevoie de papuci de cățărat
  • • semicorzi de 60 m (preferabil)
  • • 10 anouri lungi
  • • 5 bucle echipate (preferabil lungi)